::: dudes :::

Tuesday, December 17, 2013

Spicy Spaghetti & Fethucinni Bolognese Recipe

Assalamualaikum semua. Bertemu kita kembali di alam maya ini. hehe. Hari ini , alhamdulillah sangat aku ucapkan sebab aku berjaya memasak spageti bolognese dengan air tangan aku sendiri. Ini adalah first time tau. sejak masuk fasa terakhir cuti 3 bulan aku ni, aku juga memasuki fasa memasak. haha. lepas survey punya survey macamana nak masak benda ni, siap call roomate kat Johor lagi, akhirnya terhasillah Spaghetti Bolognese aku..hehe, happy ni tau.

So, aku rasa macam nak kongsi lah sikit resepi yang mudah ni.


FOREMOST:
Bahan-bahanya:

5 ulas bawang putih (potong dadu / cincang)\
1 tin cendawan bulat
2 botol sos pasta tradisional kimball
ayam cincang ( sukatan ikut suka hati)
sosej (potong nipis2)
garam gula secukup rasa
sos cili ( kalau nak pedas)
tomato puree (optional)
SPAGHETTI (aku guna vernecilli punya pasta, sukahatilah nak jenis apa ye)





Langkah-langkahnya:

  1. tumis bawang putih tu sampai wangi.
  2. masukkan cendawan, ayam, sosej
  3. masukkan sos spageti kimball. masukkan air dalam botol tu utk habiskan sisa sisa dia.
  4. masukkan sos cili
  5. kalau nak masam masukkan tomato puri. (aku masukkan jugak tomato puri ni, tapi jadi masam sangat).kena pandai bajet lah.
  6. tambahkan air kalau pekat sangat.
  7. cuba rasa.
  8. kalau macam lack of something, masukkan gara secoet, gula pastu ajinomoto sikit je.
  9. cuba lagi. kalau dah best tutup api

oh!! aku lupe nak terangkan macamna nak rebus pasta tu.

  1. didihkan air dalam periuk
  2. masukkan sedikit garam dan sedikit minyak
  3. bila air dah menggelegak, masukkan spageti tersebut
  4. rebus sampai semua nya kembang dan dah lembut.
  5. tos kan dan siap dihidang.







Haaa.. macam tu lah caranya ye.. 
semput aku menaip. hehe. Spageti aku buat ni kalau lidah aku macam ok je, tapi mak sedara aku cakap terlebih pedas.
maybelah sebab aku rasa macam terletak banyak sangat sos cili.huhu. Apepon inilah hasilnya... TArrraaa...






Alhamdulillah...sangat. Aku masak ni utk brunch hari ni, tapi sebab ada lagi lebih, aku makan utk supper jugak.

biasalah, cuti cuti ni, kerja bina badan tu, memang kerja aku..haha. 

utk supper aku rebus Fetuchinni, sebabh spaghetti aku dah habis. aku tak tahu pulak yang satu peket lagi pasta san remo tu adalah fetucini, tapi nak buat mcamana dah beli kan. hentam jelah labuuu.

Supper : Milo Tabur Dinosor dan Fethucinni Bolognese.


Ok lah . Till then . Wassalam.

No comments: